Efectul Sideways

Efectul unui film asupra industriei vinului sau cum s-a creat “nevoia” de achiziție în rândul consumatorilor. 

 

Editorial

Ioana Bidian • Joi, 08.04.2021

news

Dacă ești pasionat de cinematografie sigur ai văzut, minim odată, filmul Sideways, nu de alta dar a fost nominalizat la 122 de premii, luând un Oscar în 2005, pentru cel mai bun scenariu adaptat și un Glob de Aur pentru cea mai bună comedie. 

Dacă lucrezi în industria vinului, vizionarea filmului ar trebui să fie obligatorie pentru că este un film care a făcut publicul să vorbească despre vin mult timp după lansare, iar efectele lui se simt chiar și acum,  a reușit să schimbe mentalități, obiceiuri de consum și achiziție și să îmbunătățească vizibil turismul din Santa Barbara. 

Dacă ești pasionat de vinuri merită să vezi această comedie, care utilizează în mare parte un umor în stil slapstick, care în unele scene devine grosolan dar fără să insulte inteligența publicului. Oricum este fascinantă descrierea vinurilor într-o manieră creativă și artistică în egală măsură, te face să îți dorești să savurezi un pahar de Pinot Noir în timp ce urmărești filmul.

Pe scurt, Sideways este o poveste plină de umor a unei excursii de o săptămână într-o zonă vitivinicolă, a unui scriitor divorțat, un profesor neinspirat și morocănos Miles (Paul Giamatti) împreună cu prietenul său care urmează să se căsătorească Jack (Thomas Haden Church). Miles este pasionat de vinuri și un vizitator frecvent al cramelor și restaurantelor amplasate în Valea Santa Ynez, o vale care găzduiește 120 de crame, un loc feeric în California, unde plantațiile de viță de vie se împletesc cu câmpuri de lavandă și ferme de cai, toate la două ore distanță de Los Angeles.  Filmul juxtapune, cu foarte mult umor, norocul  și dificultățile amoroase, cariera și situația financiară a lui Miles, cu căutarea unei ultime aventuri, a actorului de succes Jack. Duo-ul petrece timp, cu două prietene, pasionate și inteligente, pe care le întâlnesc la una dintre crame, Maya (Virginia Madsen) și Stephanie (Sandra Oh) cu care împart experiențe, mâncare, vin, râs și și mai mult vin. 

Ce mi-a atras mie atenția este un al patrulea personaj, aș putea spune că e chiar unul din personajele principale, Pinot noir, total atipic să îl numesc personaj dintr-un film, având în vedere că este un soi de strugure, respectiv vin. E un personaj lichid, volatil, descris frecvent în cele mai creative moduri, susținut cu îndârjire de Miles, care pare mai îndrăgostit de Pinot Noir decât de orice femeie din viața lui. 

“E un strugure greu de crescut, are pielița subțire, e temperamental, se coace repede. Nu este un supraviețuitor precum cabernetul, care poate crește oriunde și poate prospera, chiar și atunci când este neglijat. Nu, pinot are nevoie de îngrijire și atenție constantă. Știi? Și, de fapt, poate crește doar în acele colțuri ale lumii cu adevărat specifice, mici, ascunse. Și numai cei mai răbdători și mai grijulii cultivatori o pot face, într-adevăr. Numai cineva care își ia cu adevărat timpul să înțeleagă potențialul unui Pinot îi poate desluși expresia sa maximă. Apoi, vreau să spun, oh, aromele sale, sunt doar cele mai bântuitoare și strălucitoare, palpitante, subtile și antice de pe planetă. " Miles

Contextul general în care a apărut scenariul și filmul:

La sfârșitul anilor 1990, scenaristul Rex Pickett vizita Valea Santa Ynez, în aceea perioadă, zona nu era una foarte frecventată de turiști sau cu vânzări spectaculoase, având în special plantații de Pinot Noir, un soi nu tocmai popular. Pickett redacta un nou scenariu, după ce în urmă cu puțin timp un alt scenariu realizat de el nu avusese succes, iar viața lui personală era total dată peste cap de divorț și urmările acestuia. Sideways e în mare măsură o experiență autobiografică, inclusiv pasiunea pentru vin și Pinot Noir, care s-a transformat într-un succes atât pentru cinematografie cât și pentru industria vinului. 

Pinot Noir este un soi cu o plasticitate de cultură mai redusă comparativ cu celelalte soiuri roșii, care își atinge potențialul maxim în zone cu climat răcoros, este un soi care are nevoie de multă îngrijire, fiind un soi sensibil. Vinurile obținute din Pinot Noir, sunt vinuri roșii cu arome subtile, fine, de cireșe, vișine și fructe de pădure, ciuperci, cu ușoare note picante și de pământ,  are un corp ușor spre mediu, cu o aciditate moderată, tanini fini, are o textură moale și catifelată.   

Majoritatea consumatorilor se îndreaptă spre consumul de vinuri roșii mai corpolente cu tanini mai puternici și mai bine evidențiați cu arome intense ușor perceptibile, cum ar fi vinurile obținute din Cabernet Sauvignon și Merlot. Se spune despre consumatori, că cei care se îndreaptă către vin, vor merge de la vinuri mai grele, mai mari, până la vinuri foarte delicate, astfel că vor înțelege prima data Cabernetul apoi Merlotul și abia apoi vinurile din Pinot Noir, după consumatorii pot merge în sus și în jos pe această scară în funcție de preferințele lor.

Cum a schimbat filmul lumea vinului

Miles creează o imagine idilică pentru Pinot Noir și disprețuiește profund vinurile populare realizate din Merlot. 

Filmul, fiind o comedie, duce orice descriere sau dialog despre vin într-o zonă care nu poate să fie una foarte serioasă, astfel reușește să se adreseze tuturor, nu doar pasionaților. Personajul lui Miles, singurul profund pasionat de vin, are doar păreri puternice despre vin, destul de radicale pe care le împărtășește cu oricine îl ascultă, comparativ cu Jack, total neinteresat de vin, interesat doar să consume alcool pentru plăcerea personală. Scenele de degustare demonstrează, cu un umor plăcut, tot ce este snob în privința vinului, făcând în același timp vinul atrăgător și accesibil tuturor celor care doresc să îl consume.  

Există în film o scenă, care cu toate că este extrem de scurtă a reușit să schimbe lumea vinului. Jack, în discuție cu Miles, urmând să iasă la cină cu cele două prietene, încearcă să-l determine pe acesta, să le permită femeilor să aleagă vinul, moment în care Miles a rostit o faimoasă replică: „Nu, dacă cineva comandă Merlot, plec. Nu o să beau un f…. de Merlot ”. 

Această replică aparent neînsemnată, precum și pasiunea lui Miles pentru Pinot i-a stârnit pe consumatorii de vin, nu numai să vorbească despre film și vinul din el, ci și să bea mai mult Pinot. 

Într-un studiu de caz din 2009, Steven Cuellar, profesor de economie la Universitatea de Stat din Sonoma, a constatat o scădere măsurabilă a vânzărilor de Merlot de aproximativ 2% din ianuarie 2005 (filmul a fost lansat în octombrie 2004) până în 2008. În aceeași perioadă de timp, vânzările de Pinot Noir au crescut cu 16%, este acum al doilea soi cel mai plantat din Sonoma, California. Pinot Noir a devenit unul dintre vinurile emblematice din California. 


"Producția de Pinot Noir din California a crescut cu aproximativ 170% de la lansarea Sideways ", spune analistul industriei vitivinicole Gabriel Froymovich de la Vineyard Financial Associates, menționând că producția totală de struguri de vin a crescut cu 7-8% în același timp. „Cred că oamenii care erau interesați de vin au văzut pasiunea pentru Pinot Noir în film, au decis să exploreze acest soi și și-au dat seama cât de minunat este un vin care se produce din acești strugurii.”

Un alt efect al filmului este apariția Drumului Vinului, dacă vă aflați în Santa Barbara și doriți să vizitați cramele prezentate în film, puteți urmări traseul, care vizitează o parte din cramele care au apărut în film. 

După lansarea filmului, turiștii au asaltat zona, dorind să deguste vinurile din film și să trăiască aceeași experiență. În fața cramelor se formau cozi, oamenii blocau intrarea în  sălile de degustare, astfel că și angajaților care dețineau cheile pentru a deschide sălile de degustare, le era greu să treacă printre ei. 

Într-un singur an au fost distribuite 40.000 de hărți pentru tururi auto-ghidate „Sideways”, cramele au extins sălile de degustare pentru a găzdui toți oamenii nou interesați de vinurile din Valea Santa Ynez,  doar Los Olivos a adăugat aproape 20 de noi săli de degustare.

Mulțimile au venit pentru film, dar au rămas pentru vin. 

Chiar și acum se pot vedea urme ale filmului peste tot, The Windmill Inn și-a schimbat denumirea în The Sideways Inn, la bar în The Hitching Post II, pe șervețelele scrie „forever Sideways” iar în sala de degustare a The Hitching Post, sunt fotografii din film și fotografii din culisele filmărilor și sticle de vin realizate special pentru film. Hărțile cu turul cramelor se distribuie în continuare și chiar există tururi ghidate sau weekenduri cu tematică vândute de agențiile de turism.


Astăzi, sunt mai mult de un milion de cutii de vin care ies din vale în fiecare an. Nu trebuie să mergi în Valea Santa Ynez pentru a le gusta, dar, după cum pot atesta fanii „Sideways” vizita merită cu siguranță călătoria.