Ați văzut “Travels with My Father”? 

O coincidență interesantă m-a făcut să mă uit la  serialul “Travels with My Father” cu alți ochi. 

 

Editorial

Ioana Bidian • Marti, 12.09.2023

news

"Travels with My Father" este un serial britanic de comedie, realizat de Netflix, construit ca un reality show combinat cu un jurnal de călătorie, în care Jack Whitehall călătorește cu tatăl său, Michael, în întreaga lume, încercând să creeze o legătură mai strânsă între ei. Jack și tatăl său, Michael, sunt un cuplu interesant, fiul este jovial, iar tatăl este un morocănos britanic veritabil. Experiențele din timpul călătoriei creează o dinamică de multe ori comică între cei doi. 

Michael Whitehall este născut în timpul celui de-al doilea război mondial, ceea ce ar putea explica pasiunea cu care îl iubește pe Churchill, stilul vestimentar clasic britanic și obiceiurile cotidiene la care ține foarte mult. Un bătrân aristocrat ursuz care de-a lungul episoadelor este „forțat” să fie deschis la minte și să încerce noi experiențe. Are un umor sec și de multe ori unele remarci ar putea fi percepute ca fiind revoltătoare și chiar răutăcioase sau rasiste, dar cu toate acestea, cumva, nu te poți enerva pe el prea tare și ajungi să îl îndrăgești și să îl percepi ca fiind adevărata vedetă a serialului. 

Jack Whitehall ai putea spune că nu are respect pentru tatăl său, că se poartă ca un adolescent și este imatur, asta dacă nu iei în considerare că este un tânăr care încearcă să beneficieze de atenția și aprobarea tatălui său, iar, ca oricare “copil” încearcă să atragă atenția într-un mod pozitiv sau negativ. Atâta timp cât e atenție e suficient. Dorința lui de a “întinde coarda” cu situațiile în care își pune tatăl sunt doar o modalitate de a-i demonstra tatălui său că viața poate fi trăită și în alt fel. Modalitatea și situațiile prin care face haz de marile pasiuni ale tatălui său, pot fi percepute ca fiind răutăcioase dar cu siguranță au fost bine documentate înainte. 

"Travels With My Father" poate fi privit ca un documentar de călătorie, dar care la prima vedere nu are ca și scop principal promovarea țărilor în care cei doi călătoresc, e mai mult o platformă pentru prezentarea unor fapte, personaje, locuri și situații comice, uneori absurde. E un serial plăcut, relaxant, dar care nu vă oferă motive de a vă reîntoarce să-l vizionați. Eu am rămas cu câteva repere sau destinații aspiraționale, dar fără a le trece ca fiind obligatorii în următoarele călătorii. Multe dintre destinațiile prezentate au fost alese mai mult pentru absurdul care stă la baza lor și pentru a crea situații comice, tachinări ale pasiunilor celor doi. 

Și acum sigur deja vă întrebați care e legătura cu vinul?

Câteva aspecte mi-au atras atenția, cel mai probabil și datorită coincidențelor dintre preocupările mele profesionale zilnice și urmărirea serialului ca o posibilitate de relaxare după zile de cercetări. 

În primul rând mi-au atras atenția cele două generații, una dintre ele fiind cea mai urmărită și targetată pentru obiceiurile de consum Millennials și Silent Generation o generație definită de tradiționalism. Greu de crezut că un serial de comedie poate să-ți dea răspunsul la întrebări despre obiceiuri de consum, dar am urmărit toate seriile mult mai atent după această “descoperire”. 

Prima scenă care mi-a atras atenția a fost în primul episod, o călătorie în Bangkok, Thailanda, când în timpul cinei într-un restaurant panoramic cei doi discută despre experiențele pe care și le doresc: renunțarea la cina la restaurant și înlocuirea ei cu mâncare street food, renunțarea la șampanie și băutul din găleată. Diferențele în abordarea călătoriei sunt evidente pe tot parcursul serialului, dorința de explorare a lui Jack, este înfrânată și uneori anulată de către tatăl său.

A doua surpriză a fost cea de-a doua serie în care tatăl și fiul călătoresc în Europa, din Germania în Ungaria, în România până în Moldova, Ucraina și Turcia, un al doilea sezon care urmărește scenariul primului sezon, în care locurile alese și situațiile create să fie în egală măsură neobișnuite și comice.

Călătoria din România se limitează la Transilvania, care este alegerea lui Michael iar Moldova este alegerea lui Jack.

Contextul în care am privit serialul ține de curiozitate profesională legată de marketingul vinului în general, de promovarea vinului ca brand de țară dar și de strategia de promovare a unui produs în contextul pieței de divertisment.

"Plasarea poveștii și acțiunii într-un loc specificat și relativ simplu de identificat la fel ca și plasarea de produse în filme sunt cunoscute ca fiind practici eficiente pentru a obține răspunsuri favorabile de atitudine și comportament ale spectatorilor. Plasarea lor în film poate fi definită ca fiind “conținut promoțional”, care de multe ori este mult mai eficient comparativ cu un spot publicitar, pentru că încorporat în firul povestirii desfășurate pe ecran, spectatorii vor avea o dispoziție scăzută de gândire critică la adresa lor. Publicul nu poate evita expunerea la materiale comerciale din conținutul de divertisment, în felul în care pot evita pauzele publicitare aceasta fiind principala diferență dintre spotul publicitar și plasarea de “conținut promoțional” în film, (Redondo, 2006; Redondo și Bernal, 2016)  “Conținutul promoțional”,  materialul comercial produce un răspuns comportamental mai mare în public atunci când este încorporat în conținut de divertisment decât atunci când este afișat ca reclamă convențională, toate locurile, lucrurile, acțiunile fiind egal reprezentate în film.

Conținutul de divertisment poate face publicul să experimenteze emoții intense care le reduc rezistența de a respinge sau accepta materialul comercial încorporat, și îl vor “prelucra” într-o manieră necritică, ca și cum ar fi conținut necomercial.  

Plasarea unei mărci în film are un efect imediat asupra opțiunilor de brand ale telespectatorilor iar mărimea unui astfel de efect crește în funcție de anumite caracteristici ale stimulului promoțional: o proporție mai mare de spectatori este convinsă atunci când marca este prezentată mai frecvent/extensiv în film (Matthes și Naderer, 2015; Brown et al., 2017), când personajele filmului interacționează cu marca (Naderer și colab., 2018), când efectele negative ale consumului mărcii nu sunt afișate (Redondo, 2012) și când plasarea mărcii este însoțită de publicitate convențională a mărcii în pauzele publicitare (Uribe și Fuentes-García, 2015)."

"Consumul de vin este adesea înfățișat nerealist în filme, ca o activitate aspirațională pe care personajele inteligente, populare, atrăgătoare o realizează în situații predominant plăcute, ca un stil și un mod de viață. Cu cât consumatorii sunt expuși mai mult la această modalitate de portretizare a vinului, cu atât este mai probabil ca aceștia să îl perceapă ca fiind consumat doar de anumite categorii sociale, doar în anumite momente și doar de cei care au cunoștințe despre vin."

Revenind la film. 

Cu toate că ambele țări atât România cât și Moldova sunt producătoare de vin, surprinzător, sau nu…., doar Moldova este cea care își consolidează în film imaginea de țară producătoare de vin, cu o abordare clasică, tradițională în servirea și prezentarea vinului. Doar un brand moldovenesc de vin, Combinatului de Vinuri de Calitate "Mileștii Mici" apare în film.  “Conținutul publicitar” dedicat vinului moldovenesc este probabil cel mai lung din toate episoadele serialului, peste 50% din episod îi este dedicat, având 5 momente cu un conținut explicit de promovare. Primul este prezentarea țării ca și țară exportatoare de vin al doilea este prezentarea cramei, urmată de o scenă în restaurant când Michael laudă atât vinul cât și oamenii din Moldova, apoi o degustare în doi cu o replică cu un mesaj puternic de promovare, în care  Michael în răspuns la întrebarea “Să fie roșu sau alb?” spune “Roșu, alb, nu-mi pasă, numai moldovenesc să fie.” Noroc, Pentru Vinul Moldovenesc” și o ultimă apariție în care Valeriu promotorul vinului de la Mileștii Mici, călătorește la Istanbul și îi însoțește pe barcă unde Michael își serbează ziua de naștere, cu un spumant moldovenesc. Toate experiențele episodului se învârt și sunt savurate de Michael, Jack fiind mai mult un observator total neimplicat și dezinteresat de aspectele “tradiționale, clasice” în degustarea și servirea vinului.

Ați văzut “Travels with My Father”? 

Călătoria celor doi în România este prezentată în episoadele 2 și 3 și poate fi privită ca fiind ofensatoare dacă nu o privești în ansamblul serialului. Michael care este un regalist britanic și un admirator al Regelui Charles - la momentul filmărilor, era doar Prințul Charles de Wales - încearcă să descopere fascinația acestuia pentru Transilvania. 

Prezentarea Transilvaniei, cu notele de umor caracteristice, este rurală, rustică, își conservă tradițiile și cultura veche autentică, iar locuitorii ei își cultivă plantele și cresc animalele pentru hrana proprie. Cred că scenariul urmărește ad litteram parte din declarațiile Prințului Charles, care a afirmat că ceea ce îl aduce în România este, “peisajul rural nealterat al Transilvaniei” “voi, prietenii mei români; patrimoniul cultural și natural, tradițiile.” „Noi, restul lumii, avem ceva de învățat din aceste peisaje cultivate ale Transilvaniei. Au o semnificație spirituală, dar și socială, economică și ecologică. Contează toate acestea, în vremurile cinice de astăzi, când există așa-numita obsesie a eficienței și a comodității? Da, contează, pentru că esențialul este în aceste peisaje în care omul încă trăiește în armonie cu natura”.  

Ați văzut “Travels with My Father”?  Călătoria celor doi în Australia aduce din nou vinul în prim plan, de data aceasta consumat de către Jack în maniere total noi, care nu țin cont nici un moment de tradițional, clasic, corect sau reguli de servire. Degustarea de vin din Sydney, este un eveniment de socializare în care vinul este prezent doar ca și liant între participanți, iar povestea vinului este doar un pretext în a participa și a-ți crea legături cu alte persoane. Jack nu manifestă nici o dorință de a descoperi mai mult despre vin, plecând de la consumul de mentosane înainte de degustare și până la amestecare conținutul paharelor realizând un cupaj ”ad-hoc” din toate vinurile albe din pahare, având ca scuză “vinul alb e doar vin alb”. Tema vinului, consumat în mod neconvențional apare sub forma vinului îmbuteliat în bag in box, de fapt doar a pungii scoase din cutie și consumat direct din pungă. Michael privește totul cu dispreț și îi reproșează lui Jack: “Când eu te-am învățat despre cele mai bune vinuri ale și roșii din lume, tu dai pe gât o poșircă dintr-o pungă.” Replica lui Jack vine să susțină vinul “Este o pungă tradițional australiană iar eu degust cultura tradițional australiană. De aceea nu voi bea din sticlă ci voi sorbi direct din pungă.” Punga cu vin și insistențele lui Jack de a-l convinge pe Michael ajung să îl exaspereze pe acesta până în punctul în care încadrează vinul australian ca fiind dezgustător, cel puțin cel din pungă.  

Ați văzut “Travels with My Father”? 

"Caracteristicile filmului îi determină pe spectatori să experimenteze firul narativ, să se identifice cu personajele, cu care împărtășesc o anumită intimitate, printr-o angajare în gândurile și emoțiile lor, văzându-le ca modele de urmat și imitându-le atitudinile și comportamentele de consum, în timp ce se familiarizează cu evenimentele și locurile."

Cele două abordări ale consumului de vin, la fel ca și cele de atașament față de un brand de țară sunt evidente în serial. Spectatorii se pot ușor identifica cu unul dintre protagoniști și îi pot copia preferințele pentru oricare dintre modalitățile de consum. Interesant este și mesajul de toleranță sau acceptare a preferințelor celuilalt, chiar și în situațiile în care există diferențe majore de percepție și nici o dorință de a fi expus la experiențe noi care nu corespund cu valorile personale. 

Proiectând mii de filme în fiecare an, industria cinematografică și canalele de video streaming,  au devenit un mediu cu potențial maxim de a capta și de a converti publicul în potențiali consumatori sau de a influența modalitățile și direcțiile de consum. “Conținutul promoțional” plasat în filme și emisiuni de divertisment ajunge la un public mai larg și are o viață mult mai lungă decât o reclamă de 30 de secunde. Cel mai celebru exemplu de influențare a consumului de vin și a preferințelor de consum, prin intermediul unui film, a fost Sideways, despre care am scris aici: "Efectul Sideways". Nu știu dacă "Travels with my Father" va ajunge să aibă un efect de asemenea mărime dar cu siguranță cei care au vizionat serialul au aflat că Moldova face vin, iar Australia are o abordare modernă, relaxată a consumului de vin.

Citatele din articol fac parte din cursul de Marketingul vinului al ArtVinium srl. 
Textul se supune legislației de copywriting. Nici un pasaj nu poate fi copiat sau reprodus
fără acordul autorului. Pentru detalii contactați office@artvinium.ro,