Editor . • Joi, 20.06.2024
Bordeaux-ul s-a confruntat cu o luptă dificilă anul acesta, o piață extrem de complicată, în scădere cu 13,4% comparativ cu lansarea vinurilor din 2022, și un interes în scădere printre cumpărătorii obișnuiți cu achiziția En Primeur, au creat un context provocator.
Pornind de la aceste premise campania En Primeur din 2023 se aștepta să nu fie una ușoară. Anul acesta, Chateaux-urile au avut sarcina de a lansa o recoltă bună – dar nu extraordinară – într-una dintre cele mai dificile piețe din ultimul deceniu.
Înainte de campanie, întrebarea a fost câți producători sunt cu adevărat angajați în a vinde vinuri En Primeur. Scăderile generale de preț pentru recolta din 2023 sugerează un anumit nivel de angajament față de sistemul En Primeur. Acestea reprezintă un mic pas către un sistem mai sănătos, dar vânzările lente din acest an sugerează că reducerile nu au fost suficient de mari.
Justin Gibbs, Vicepreședintele Liv-ex și Directorul Bursei, a declarat: „Reducerea prețurilor din acest an a fost o ramură de măslin oferită celor care au sprijinit Bordeaux de-a lungul anilor, dar care au obținut din ce în ce mai puține beneficii. Deși reducerile de preț au fost un pas în direcția corectă, piața avea nevoie de un salt. Pentru ca En Primeur să fie sustenabil, va fi necesar să se găsească o nouă bază de colecționari dedicați – și asta ar putea necesita o resetare a prețurilor.”
Câteva constatări-cheie din raportul Liv-ex:
Deși calitatea recoltei a fost variabilă în întreaga regiune, degustătorii sunt în general de acord că 2023 a fost un an mediocru în Bordeaux.
În medie, prețurile de lansare au fost cu 22,5% mai mici decât pentru recolta anterioară, cu scăderi variind între 41,1% și doar 6%.
În timp ce unele Chateaux-uri și-au poziționat atractiv vinurile în comparație cu recoltele disponibile pe piață, altele nu au reușit acest lucru, împingând colecționarii să achiziționeze vinuri din recoltele mai vechi.
Spre deosebire de campaniile anterioare, nu au existat eforturi semnificative din partea Chateaux-urilor de a lega ofertele între ele – adică să fie necesară achiziționarea unui vin mai puțin atractiv pentru a obține o alocare pentru un vin mai căutat.
Mai multe detalii în raport ul publicat de Liv-ex, The Fine Wine Market.
Ioana Bidian • Miercuri, 03.04.2024
Editor . • Vineri, 22.03.2024
Ioana Bidian • Joi, 14.03.2024
Editor . • Luni, 05.02.2024
Editor . • Luni, 22.05.2023