Pot deveni vinurile fără alcool, un trend?

Băuturile cu conținut scăzut și redus de alcool devin din ce în ce mai populare în multe țări, existând diverși factori care conduc la schimbarea pieței băuturilor. 

Editorial

Ioana Bidian • Joi, 10.03.2022

news

Vinurile cu conținut redus de alcool pot fi un produs interesant pentru o varietate de părți interesate, având în vedere că oferă diverse beneficii consumatorilor, reduc consumul de alcool, prin urmare reduc daunele provocate de alcool sănătății consumatorului și în același timp oferă consumatorului caracteristicile specifice vinurilor, benefice pentru sănătate. 

Cu toate că piața vinului fără alcool sau cu grad alcoolic redus abia începe să se dezvolte și chiar dacă încă sunt necesare eforturi suplimentare de cercetare pentru a livra produse calitative, iar efortul de promovare și conștientizare a disponibilității acestor vinuri e considerabil, studiile arată că gradul de acceptare a acestor vinuri e în creștere.

În acest moment Europa este pusă în dificultate, pentru că legislația viti-vinicolă este una strictă și astfel a devenit obligatorie realizarea unei legislații secundare pentru a reglementa producerea și încadrarea calitativă a vinului dezalcoolizat total sau parțial. Cea mai importantă întrebare rămâne dacă vinul dezalcoolizat total sau parțial va avea DOC denumire de origine controlată sau IG indicație geografică și care vor fi tehnologiile aprobate pentru aceasta. 

Schimbările generate de noile politici de consum promovate de către Organizația Mondială a Sănătății, precum și cererea crescândă a consumatorilor pentru alimente și băuturi mai sănătoase au condus la noi inovații și au deschis piața pentru băuturi cu conținut scăzut și redus de alcool și alternative fără alcool.

Pornind de la studiul din 2007 al World Cancer Research Fund, care a arătat că o scădere a conținutului de alcool de la 14,2% la 10% ar reduce riscul de cancer de sân și intestin cu 7% și după ce a fost dezbătută “Strategia globală de reducere a consumului dăunător de alcool” la cea de a 63-a Adunare Mondială a Sănătății din mai 2010, tot mai multe companii au căutat modalitați de dezalcoolizare a vinurilor care să poată fi făcută total sau parțial și care să reușească să păstreze caracteristicile aromate și calitative a vinului. Mesajul general către piața băuturilor alcoolice a fost că există o necesitate de a „reduce tăria alcoolică în cadrul diferitelor categorii de băuturi”. 

Acest mesaj va deveni și mai puternic acum când UE a aprobat Raportul Beca, votat în februarie 2022, astfel se așteaptă ca piața băuturilor alcoolice să sufere modificări majore.

Din toată categoria băuturi, vinurile fără alcool sau cu conținut scăzut de alcool au avut mult mai puțin succes pe piață comparativ cu berea fără alcool, cauza a reprezentat-o o serie de provocări tehnice și de marketing.

Vinul cu conținut scăzut de alcool are un potențial mare de succes pentru  principalele părți interesate: industria vinului, consumatorii și susținătorii unor diete sănătoase.

Cu toate acestea sunt necesare eforturi suplimentare pentru a educa atât piața cât și producătorii, în ceea ce privește tehnologia de obținere și caracteristicile senzoriale ale vinurilor cu conținut scăzut de alcool. 

E nevoie de inovații vitivinicole care să permită dezvoltarea calității acestor vinuri și pentru a educa consumatorii în aceasta privință. Modul cum diverse piețe vor percepe vinurile dezalcoolizate și modul cum acestea vor fi consumate variază de la o țară la alta și poate fi necesară o analiză suplimentară a acestor diferențe. 

În timp ce în trecut comportamentul de consum de vin era hedonist și social, aceste convingeri ale consumatorilor s-au schimbat de-a lungul timpului, consumatorii acum acordă  o importanță mai mare unui stil de viață sănătos în relație directă cu credințele hedoniste și sociale.

În plus, grupurile actuale de consumatori aleg mărci și arome de înaltă calitate, unice și autentice. Acest fenomen, numit „premiumizare”, este observat și pe piața globală a băuturilor alcoolice. În concluzie, modelele de consum se schimbă și promit o creștere continuă a interesului și a acceptabilității vinului cu alcool scăzut.

Marea Britanie (27%) și Germania (20%) au avut cele mai mari rate de acceptare, în timp ce aceste tipuri de vin au fost mai puțin acceptate în Franța (12%). În Australia s-a constatat că interesul consumatorilor era scăzut în 2010 (6–8%) dar a crescut către un procent de 16%. Mai mult, s-a constatat în aceste studii, că acceptarea ar crește la 40%, dacă gustul ar fi același ca pentru vinurile standard. Stockley și colab. au constatat că sănătatea a fost cel mai important motiv pentru schimbările în consumul de vin într-un eșantion reprezentativ de australieni.

Este evidentă o schimbare a pieței. În special în Marea Britanie și Germania, marile lanțuri de supermarketuri, precum Tesco și Aldi, au lansat vinuri dezalcoolizate sau cu alcool redus pentru a satisface cerințele consumatorilor. Exemplele recente includ, de asemenea, un nou vin de 5,5% care a fost produs pentru Marks & Spencer Group UK de o cramă din Stellenbosch, Africa de Sud iar vinurile dezalcoolizate au fost produse de o cramă din Hunter Valley, Australia pentru același lanț de supermarketuri.

Cercetările comandate de Prowein care a investigat comportamentul consumatorilor la nivel individual în SUA, China, Germania și Marea Britanie au sugerat că în principal generația tânără a arătat interes pentru vinurile cu alcool mai scăzut. În China și Marea Britanie, femeile și cei cu vârsta cuprinsă între 18 și 39 de ani preferă vinurile cu un nivel de alcool între 5,5 și 8%.