Vorbind despre tendințe cu echipa Robert Parker, Wine Advocate.

Descoperiți opiniile lui LUIS GUTIÉRREZ, JOE CZERWINSKI, ANTHONY MUELLER!

Editorial

Ioana Bidian • Marti, 19.04.2022

news

Matter of Taste, evenimentul organizat de Robert Parker, Wine Advocate, a revenit la Zurich. Hotelul Dolder Grand Zürich a fost gazda evenimentului pe care oenofilii l-au așteptat în ultimii 2 ani. Matter of Taste, a fost pus în scenă de-a lungul anilor la Zurich, Taipei, New York, Napa Valley cu o serie de degustări extraordinare, masterclass-uri și cine gastronomice.  

A fost o oportunitate pentru noi și pentru toți  vizitatorii să degustăm vinuri de excepție, în timp ce ne-am întâlnit și am discutat cu vinificatorii și proprietarii care le produc.

Dar cel mai interesant moment pentru mine a fost discuția pe care am avut-o cu echipa Robert Parker, Wine Advocate, despre piața vinului și tendințele de consum. 

După cum știm cu toții deja, piața vinului se schimbă atât din cauza obiceiurilor de consum pe care noile generații o impun, cât și din cauza necesității schimbării tehnologiilor aplicate în viticultură și vinificație pentru a combate efectele negative ale emisiilor de carbon. Chiar dacă există noi tendințe de consum care sunt impuse de către consumatori, de anul viitor în Europa vor exista și cele care vor fi impuse de OMS și de noile legislații agricole, în care sunt incluse modificări și asupra practicilor vitivinicole. M-am bucurat că discuțiile cu echipa Robert Parker, Wine Advocate s-au concentrat pe acest subiect. 

Toate țările producătoare sau consumatoare de vin se pot raporta la ideile discutate în cadrul întâlnirii, care au subliniat că, odată cu schimbarea generațiilor, cererea pentru consumul de vin se modifică. Noile generații au o grijă sporită pentru mediu și pentru obiceiuri de consum sănătoase. Comparativ cu generațiile anterioare, noii consumatori, sunt tinerii, care călătoresc mai mult, în toată lumea și datorită acestui fapt sunt expuși la experiențe culinare diverse, ceea ce îi face să aibă gusturi mai sofisticate și totodată să fie mai deschiși să exploreze diferite vinuri din soiuri tradiționale. Cred că de aceea, țări aproape necunoscute până acum pentru vinurile lor au șanse reale de a fi selectate în listele consumatorilor ca și vinuri preferate.

Ceea ce este de asemenea foarte interesant, este că noua generație de oenologi vine cu idei noi și inovatoare pentru a păstra moștenirea viticolă dar și pentru a găsi idei noi care pot să combată efectele negative ale schimbărilor climatice. Ei sunt cei care se raportează cel mai ușor la noile generații de consumatori și pot folosi și aplica cu ușurință tehnologii noi. 

Și Sommelerii sunt cei care sunt provocați în acest moment să adapteze lista de vinuri și băuturi la noile cereri ale consumatorilor, astfel că, în Europa ei se concentrează pe vinuri care exprimă terroir-ul și au expresii tipice, dar și pe cele care sunt vinificate în stiluri unice. Astfel o parte substanțială a listelor de vinuri sunt reprezentate azi de vinurile locale. 

În concluzie, în fiecare țară există o piață alcătuită din cunoscătorii și colecționarii de vinuri iar de cealaltă parte sunt exploratorii care caută și doresc să deguste vinuri unice și autentice. 

Am primit un răspuns foarte direct și amuzant de la LUIS GUTIÉRREZ referitor la vinul dezalcoolizat. 

Vinul dezalcoolizat, total sau parțial, este un subiect sensibil în lumea vinului, tendință pe care eu personal o consider impusă de campaniile OMS și nu de preferințele consumatorului. Datorită tehnologiei, care presupune extragerea alcoolului din vin, consider că produsul final nu mai este vin, este o băutură total diferită și sunt în consens cu criticii de vin, care nu vor să acorde punctaje sau să realizeze recenzii ale acestor vinuri. 

A fost un moment amuzant când i-am întrebat pe criticii de vin "când vor degusta și evalua un vin dezalcoolizat"

LUIS GUTIÉRREZ mi-a răspuns că: "Știi că vinul se obține prin fermentarea sucului de struguri, acel produs dezalcolizat nu este vin, este un fel de must. Noi nu suntem Must Advocate, suntem Wine Advocate, cineva ar putea să le evalueze, dar nu noi”. 

JOE CZERWINSKI, pe de altă parte, a gustat vinuri parțial dezalcoolizate și părerea lui este că, folosind tehnologia de extragere a alcoolului din vin, rezultatul final este un vin cu un gust mixt de acru și dulce, căruia îi  lipsesc aromele, corpolența și onctuozitatea.

 "Am degustat vin parțial dezalcolizat care avea 5-7% alcool,tehnologie care a dus la o lipsă totală a aromelor. Când reduci alcoolul din vin, acesta își pierde corpolența iar acest lucru se simte gustativ, de aceea producătorii încearcă să rezolve acest dezechilibru lăsând în vin mai mult zahăr. Așa că ajungi să guști un Sauvignon Blanc foarte dulce și acru în același timp. Ai putea la fel de bine să bei limonadă, ar fi mai bine.” 

ANTHONY MUELLER "Am observat această preocupare pentru vinurile dezalcoolizate în toată lumea și cred că aceasta va fi o piață consistentă în viitor, dar încă nu suntem acolo. Pentru persoanele cu probleme de sănătate, cred că este o idee bună să aibă acest tip de vin pentru consum, dar să evaluez un astfel de vin cred că este ca o joacă de copii.”

Robert Parker Wine Advocate, este autoritatea  cea mai cunoscută din lume în domeniul vinului.  Matter of Taste este un eveniment construit în jurul selecției de vinuri revizuite de Wine Advocate și care a inclus vinuri evaluate de la RP90 la RP100. Este unul dintre cele mai exclusiviste evenimente, deschise publicului din Europa, în care am avut posibilitatea să degustăm vinurile a peste 250 de crame emblematice din întreaga lume.

 Despre Robert Parker Wine Advocate

Robert Parker Wine Advocate este cel mai important site web independent al cumpărătorilor de vin din lume, cu o bază de date cu peste 450.000 de note de degustare, scoruri și recenzii ale criticilor profesioniști din întreaga lume. De peste 40 de ani, Robert Parker Wine Advocate (parte a grupului de companii MICHELIN) este liderul global și ghidul independent al consumatorilor pentru vinuri fine, cu sistemul său de evaluare de 100 de puncte și o acoperire aprofundată a regiunilor viticole majore.

Despre Michelin

Michelin, principala companie de mobilitate, este dedicată îmbunătățirii mobilității clienților săi în mod durabil; proiectarea și distribuția celor mai inovatoare anvelope, servicii și soluții pentru nevoile clienților săi; furnizarea de servicii digitale, hărți și ghiduri pentru a ajuta la îmbogățirea călătoriilor și pentru oferi călătorilor experiențe unice; care urmărește și dezvoltarea de materiale de înaltă tehnologie care deservesc o varietate de industrii.