Concluziile degustării vinurilor fără alcool!

WineUp Masterclass: “Descoperă vinurile fără alcool! O nouă categorie de vinuri în ascensiune!”, o dezbatere interesantă!

Editorial

Ioana Bidian • Joi, 30.06.2022

news

Anul acesta la WineUp Fair in Transylvania, tema generală în care toate masterclass-urile s-au încadrat a fost: "Prepare for the future". Astfel a fost cumva obligatoriu ca unul dintre masterclass-uri să fie cu și despre vinurile fără alcool. 

Așa cum am mai scris în articolele anterioare, vinurile cu conținut redus de alcool pot fi un produs interesant pentru o varietate de părți interesate, dar este o piață care acum începe să se dezvolte și este nevoie de eforturi suplimentare de cercetare pentru a livra produse calitative, iar efortul de promovare și conștientizare a disponibilității acestor vinuri e considerabil. 

Cea mai importantă întrebare rămâne dacă vinul dezalcoolizat total sau parțial va avea DOC denumire de origine controlată sau IG indicație geografică și care vor fi tehnologiile aprobate pentru obținerea acestora. 

WineUp Masterclass:: “Descoperă vinurile fără alcool! O nouă categorie de vinuri în ascensiune!”,  a fost o dezbatere extrem de interesantă, în care s-au implicat toți participanții și care a urmărit toate aspectele prezenței acestei categorii de vinuri în piață. Dezbaterea a fost cu adevărat valoroasă având în vedere că participanții au fost atât consumatori finali cât și persoane direct implicate în piața vinului: importatori, distribuitori, proprietari de magazine, sommelieri, oenologi, proprietari de restaurante, reprezentanți de vânzări.

Vinurile degustate, realizate de către producătorul Carl Jung, ne-au fost oferite de către Weingärtner-Drinks, reprezentantul producătorului în România 

Vinurile degustate în cadrul masterclass-ului au fost: Chardonnay, Riesling Feinherb, Rose, Merlot. 

Concluziile degustării:

Olfactiv: majoritatea participanților au identificat arome comune, în toate cele patru vinuri, de fân uscat și infuzie de ceai verde și negru care acoperă total sau parțial notele caracteristice soiurilor. 

Diferența de arome dintre Chardonnay și Riesling este redusă, Chardonnay-ul prezintă note fine de unt și miere, iar Riesling-ul prezintă note subtile de citrice, de coajă de lămâie uscată.  Dintre toate vinurile Rose-ul a fost cel mai floral și fructat, cu toate că există note de aburi de fum care surprind în miros dar care nu acoperă total aromele de fructe roșii și flori. Merlot-ul prezintă note pregnante de infuzie de ceai negru, abur de fum și fructe roșii uscate. 

Gustativ surprinde aciditatea care imprimă un caracter răcoritor și astringent în toate vinurile și crește în intensitate de la Chardonnay la Riesling, Rose și Merlot. Sunt vinuri ușor de consumat fără complexitate aromatică și cu o corpolența și onctuozitate redusă. Am constatat în degustare că Merlot-ul a fost mult mai plăcut când s-a degustat răcit în apă și gheață. 

Este important de precizat că toate vinurile din degustare au fost seci. În practica de producție majoritatea producătorilor de vinuri fără alcool aleg să lase un rest de zahăr destul de semnificativ în vin, astfel încât corpolența vinului să crească. 

Este corect să se acorde DOC și IG pentru aceste vinuri? 

Concluzia participanților a fost că nu. Motivația acestui răspuns a fost că, procedeele de extragere a alcoolului din vin duc și la extragerea aromelor din vin, astfel că vinul final nu mai prezintă arome de soi, se pierde identitatea dată de terroir, iar aromele care apar după procesarea vinului sunt diferite de cele inițiale și sunt caracteristice procesului de extragere a alcoolului. 

Poate fi un produs care să fie cerut de piață? 

Concluzia este că da, având în vedere că, în magazinele de specialitate deja sunt cerute, de cele mai multe ori de către consumatori care doresc să experimenteze și le consideră o “noutate” în domeniu. Dacă produsul ar fi la raft, cel mai probabil că s-ar vinde, cu condiția semnalizării vizibile la raft a conținutului de 0% alcool. 

Ce spun somelierii: 

Este un produs nou și este destul de complicat să prezinte un astfel de vin, având în vedere că își pierde identitatea și complexitatea după procesul de extragere al alcoolului, devenind și complicat de asociat cu preparate complexe de mâncare. 

Poate fi un produs care să aibă succes în piață dacă este importat și distribuit în HoReCa și Retail? 

Deja există în piața din România importatori și distribuitori care îl au în portofoliu, dar este dificil de promovat, având în vedere că nu beneficiază de un marketing susținut și de o promovare activă în piață. Cu toate acestea sunt restaurante care îl doresc în lista de vinuri având în vedere că meniul lor se adresează unor consumatori care, datorită apartenențelor religioase sau diverselor diete, nu au voie să consume alcool. 

Ce spun oenologii: 

E un vin care își pierde identitatea, practic se transformă într-un alt produs care este total diferit. Lipsa aromelor specifice soiului și a complexității organoleptice îi face să nu-și dorească să-și supună vinurile procesului de extragere a alcoolului, cu toate că le-ar putea oferi noi piețe de desfacere.

Ce spun consumatorii finali: 

E un produs interesant, l-ar cumpăra de curiozitate dar nu sunt convinși că s-ar întoarce la el dar probabil  l-ar consuma în cazul unor diete alimentare care implică eliminarea vinului din consumul ocazional. 

La concluziile masterclass-ului s-au mai adăugat câteva și după terminarea târgului. În una dintre seri am primit o poză cu un meniu de vin dintr-un restaurant libanez, unde vinurile fără alcool aveau o zonă dedicată. Având în vedere că prietena noastră era cu mașina, a comandat un vin fără alcool în completarea preparatelor. 

La unul din evenimentele private de degustare organizate la WineUp Garden, unul dintre participanți nu consuma alcool. I-am prezentat vinul și a fost încântat că există un astfel de produs, nu auzise până acum de vinurile fără alcool. Având în vedere că  nu a degustat niciodată vin și neavând așteptări sau experiențe anterioare cu ce să-l compare, vinul fără alcool i s-a părut interesant, atât ca și concept cât și ca produs care ar putea fi inclus pe lista de achiziții familiale.